نقش تاریخ ریاضیات در آموزش ریاضیات
نوشته شده توسط : موضوعات برتر


معرفی

تدریس ریاضیات فقط به کار بردن آن در سایر علوم و زندگی یا افزایش توانایی های فکری نیست. پیشرفت هر جامعه ای در هر زمینه ای در گرو آگاهی از تاریخ آن حوزه در جهان و کشور است چرا که تاریخ انگیزه ای برای جوانان برای دستیابی به چیزهای جدید است. ریاضیات به دلیل تاریخ طولانی خود، توده های متراکمی از دانش را ایجاد کرده است که بخش مهمی از تمدن بشری است. فایده یادگیری تاریخ ریاضیات این است که خودآگاهی ما را تجدید می کند. بنابراین اگر تعلیم و تربیت را وسیله ای برای حفظ، انتقال و فرهنگ سازی تعریف کنیم، یکی از وظایف معلمان ریاضی انتقال گنجینه عظیم تاریخ ریاضیات به نسل های آینده از طریق مدارس است.

تاریخ به همه ما می آموزد، یافتن منابع اکتشافات مهم، به ویژه اکتشافاتی که توسط ذهن و نه تصادفی انجام شده است، بسیار وسوسه انگیز است.

تاریخ نه تنها به این دلیل جالب است که به همه تلاش‌ها پاداش می‌دهد و دیگران را برای پیوستن به حلقه متفکران ترغیب می‌کند، بلکه مهم‌تر از همه، دانش روش‌های مرتبط با این نمونه‌های مهم نقش اساسی دارد.

تاریخ نقش ریاضیات را در ساخت تمدن بشری نشان می دهد که رویکرد فلسفی ما را دقیق تر و کاربردی تر می کند و انسان را به شناخت طبیعت و جامعه و نیز به قوانین حاکم بر آنها نزدیک می کند.

آنها اشاره می کنند که از لحاظ تاریخی ارتباط نزدیکی بین پدیده های ریاضی تجربی و ساختاری وجود دارد و این توسط اکتشافات فیزیکی معاصر تأیید شده است.

یکی دیگر از مزایای مطالعه تاریخ ریاضیات پرهیز از تکرار است

2-

رویکرد به مشکل

اغلب این سوال مطرح می شود که مطالعه تاریخ ریاضیات چه فایده ای دارد؟

در شرایطی که از دانش بشری دور هستیم و باید برای پرکردن این خلأها وقت بگذاریم، آیا جای بحث در مورد تاریخ ریاضیات وجود دارد؟

به سوالات پاسخ دهید

رشته تاریخ ریاضی رشته ای است که نه تنها به یادگیری و دانش نیاز دارد، بلکه به نظارت، علاقه و ذهن تحلیلی نیز نیاز دارد.

چه می شود اگر تاریخچه ریاضیات به آموزش ریاضیات بی ربط باشد در حالی که هزینه زیادی برای این موضوع شده است؟

پاسخ

آیا کنترل و مسئولیت خاصی برای این روش لازم است؟

پاسخ دهید

: بله، چون اگر نقص کوچکی در اجرای این طرح وجود داشته باشد، ما را به هدفمان نمی رساند. به عنوان مثال، اگر ما به افرادی آموزش می دهیم که کلاس های آموزشی برای معلمان ریاضی ایجاد کنند تا معلمان برای اجرای طرح آماده شوند، وقتی این دوره های آموزشی آماده شد، وقت آن است که معلمان آموزش هایی را که برای اجرا پیدا کردند، انجام دهند. اهمیت اجرای این طرح نشان داده نشود، دانش آموزان مدرسه یا برنامه درسی آسیب می بینند، دانش آنها به هیچ وجه افزایش نمی یابد. اما اگر تحقیق شود هیچ معلمی در این طرح نمی دهد. در واقع نکته مهمی که باید در تحقیق دیده شود، پرسش از دانش آموزان مدرسه و نقاط ضعف در اجرای طرح است. مهمترین چیز این است که در طول سال تحصیلی به یک بار مراجعه بسنده نکنید.

ادبیات تحقیق

یکی از اصولی که نقش ویژه ای در یادگیری و علاقه دانش آموزان به آموزش ریاضی دارد، بیان و مطالعه کاربرد مسائل مختلف ریاضی و ریشه های پیشرفت در تاریخ ریاضیات است. بیان و مطالعه کاربرد مسائل مختلف ریاضی و همچنین ریشه های تاریخی پیشرفت ریاضی که با کمک تاریخ و به کارگیری ریاضیات در عمل، باور دانش آموز را نسبت به خود از یک سو و دیگران از سوی دیگر تقویت می کند. . دست در کار او تنش ایجاد می کند. و کم کم به طرز فکر صحیح هدایت شد و این راهی است که باید برویم و از نتیجه راضی باشیم. در کلاس ریاضی امروزی، اکثر معلمان ریاضی همیشه در تلاشند تا به دانش آموزان درک درستی از مفاهیم ریاضی بدهند. سپس تکنیک ها و روش های حل مسئله را ارائه می کنند و در مرحله آخر کاربردهای احتمالی تدریس مورد نظر را برای دانش آموزان توضیح می دهند و از روش های مختلف تدریس برای ارائه این مطالب استفاده می کنند. از آنجایی که معلم ریاضی تاریخ ریاضیات را می داند، می تواند به گونه ای تدریس کند که دانش آموز در شرف حل مسئله یا اثبات یک قضیه باشد. ما با این روش کار می کنیم تا خود دانش آموز مراحل مختلف حل مسئله را انجام دهد. دانش آموز را در جریان حل مسئله و داستان کشف یک قضیه قرار می دهد و به جای تکرار قضایای کلمه به کلمه، علم را دوباره تصور می کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

با نگاهی به تاریخ می بینیم که در زمان سقراط بود که موضوع تعلیم و تربیت مورد مطالعه قرار گرفت.

مزایای مطالعه تاریخ ریاضیات و کاربرد آن در آموزش ریاضیات

مطالعه تاریخ ریاضیات کاربردهای زیادی دارد، یک بخش کاربرد دانش، بخش دیگر حل مسئله از طریق تخصص در دوران معاصر است. در دهه های اخیر، دنیای علم پیشرفت زیادی داشته است و هر چه زمان می گذرد، اطلاعات در حال افزایش است، حتی اگر بگوییم دانش بشر هر 10 سال دو برابر می شود. کمتر این امر باعث می‌شد که انسان نتواند تمام روش‌های موجود را حتی در تمام زندگی‌اش آموخته باشد، حتی علمی مانند ریاضیات یا حتی شاخه خاصی از ریاضیات را بیاموزد. در نتیجه، مشخص شده است که افراد می توانند در حوزه دانش محدودی کار کنند. از سوی دیگر، جهان موضوع تحقیق علمی، کلیتی است که نمی توان آن را به بخش های مجزا و مجزا تقسیم کرد، زیرا این شاخه از گستره پیوسته و گسترده حقایق علمی، مشکل ایجاد کرده است، به طوری که پژوهشگران رشته های مختلف. و همچنین محققان شاخه های مختلف ریاضی نتوانستند با یکدیگر تبادل نظر کنند. این موضوع در کنفرانس های علمی قابل مشاهده است. این وضعیت ما را به یاد داستان برج بابل می اندازد که در تورات آمده است: بزرگی می خواست برج بلندی بسازد تا به دربار پادشاه برسد، اما مورد لعنت خدا قرار گرفت و نفرین این گونه خواهد بود. سازندگان برج زبان یکدیگر را نمی فهمیدند. بنابراین آنها دیگر نمی دانستند و ساختن برج را متوقف کردند. در رشته ریاضی این تخصص تا حد زیادی تفاوت های زبانی ایجاد می کند. حتی ریاضیدانانی که در یک رشته کار می کنند باید زمینه تمرین خود و ساختار کلی ریاضیات را در نظر بگیرند. مطالعه تاریخ ریاضیات به رفع این ضعف و ایجاد روحیه فکری همدلانه و مشترک کمک می کند. این مکان همیشه مکانی برای یافتن جواهرات گرانبها است.

 

ادامه پست: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-riazi/hesaban-11/





:: بازدید از این مطلب : 2554
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: